ROMANTİZM

Sanatta ülküselleştirilmiş doğanın yoğun bir duygusallık ve duyarlılık yansıtacak nitelikte ele alınıp yapıtların bu doğrultuda oluşturulması anlayışı. Genel olarak akıllı yönlendirildiği varsayılan tüm sanat anlayışlarının ve matematiksel düzenlerin karşıtıdır. Sanatta romantik eğilimler ilk olarak 18. yy'ın son çeyreğinde İngiltere'de belirmeye başlamıştır. Özellikle bahçe tasarımı ve manzara resminde Romantizm'in etkisi güçlü olmuş, tarihte ilk kez doğal çevre kaygısı ve doğaya saygı anlayışı bu dönemde belirmiştir. Yüzyıllar boyunca uygulanagelen doğaya müdahale geleneğini sorgulamayı ilk deneyenler Romantikler olmuştur. Bu nedenle Romantizm çağı için devrimci bir atılım sayılır.

Romantizm Edebiyat ve müzikte olduğu gibi görsel sanatlarda da Romantizm hem olumlu hem olumsuz anlamda tanımlanabilir. Olumsuz yönü ise neo-klasizmin formalitesine, sınırlamasına ve entelektüel disiplinine karşı bazen düzensiz bir isyandır. Olumlu - ve daha önemli - yönü ise duyguya ve bireyin egemen ifade hakkına olan bağlılığıdır. Etkisi ilk kez 18. yüzyılın ortalarında hissedildi. İngiliz bahçe tasarımında pitoresk kült ve Gotik canlanmanın ilk kıpırtıları. 18. yüzyılın sonlarında Sturm und Drang ('Fırtına ve Stres', şiddet içeren duyguların melodramatik ve kaotik bir şekilde ifade edilmesini savunan esas olarak edebi bir hareket) ile daha da tanınabilir hale geldi. Almanya. En gelişmiş biçimiyle etkisi esas olarak Britanya, Almanya ve Fransa'da hissedildi; bunların her biri birbirinden çok farklı tipik Romantik sanatçılar yetiştirdi - Britanya'da Turner, Almanya'da Friedrich ve Fransa'da Delacroix ve Gericault. Dar anlamda Romantizm, nihayet 19. yüzyılın ortalarındaki gerçekçiliğe dönüştüğünde öldü, ama daha geniş anlamda hâlâ bizimle birlikte, çünkü sonunda gerçek anlamda modern bir sanata yol açan şey, hayal gücünün hakları üzerindeki ısrardı.

---

Romanticism In the visual arts, as in literature and music, Romanticism can be defined in both negative and positive terms. Its negative aspect is a sometimes disordered revolt against the formality, containment and intellectual disci- pline ofneo-classicism. Its positive— and more important - aspect is its commitment to feeling and to the individual's sovereign right of expression. Its influence was first felt in the mid i8th-c. cult of the picturesque in English garden design and in the first stirrings of the Gothic revival. It became more fully recognizable with the Sturm und Drang ('Storm and Stress', a mainly literary movement advocating the expression of violent emotion in a melodramatic and chaotic way) in late i8th-c. Ger- many. In its most fully developed form its influence was chiefly felt in Britain, Germany and France, all of which produced typically Romantic artists who were nevertheless very different from one another - in Britain Turner, in Germany Friedrich, and in France Delacroix and Gericault. In a narrow sense Romanticism died when it finally modulated into the realism of the mid 19th c, but in a broader one it is still with us, since it was the insistence on the rights of the imagination that led eventually to a genuinely modern art.

(BLOGUMA DESTEK OLMAK İÇİN REKLAMLARI ZİYARET EDERSENİZ SEVİNİRİM) 
(I WOULD APPRECIATE IT IF YOU VISIT THE ADS TO SUPPORT)

Yorumlar