
Ortaçağ'da bir tiyatro yapısı ile karşılaşılmaz. Oyunlar genellikle kent meydanlarında oynanırlar. Tiyatro'nun bir yapı tipi olarak gündeme tekrar gelişi Rönesans'tadır. En ünlü Rönesans tiyatrosunun 1580'de İtalya'nın Vicenza kentinde inşa edilen ve Palladio tarafından tasarlanan Teatro Olimpico olduğu söylenebilir. Palladio bu yapıda ana çizgileriyle Roma'ya sadık kalmıştır. Oturma kesimi yarım daire biçiminde ve basamaklıdır. Buna karşılık, proscenium'un arkasında ona açılan, sokak biçiminde beş küçük mekan yer alır ki, buna Barok'ta geliştirilecek olan -Kutu sahne-ye giden yolda ilk adım saymak olanaklıdır. 1617 ve 1628 arasında yapılan ve G.B. Aleotti'nin planladığı Parma'da ki Teatro Farnese ise, artık neredeyse Barok tiyatrodur. 17. yy'ın sonunda Barok tiyatro tüm özellikleriyle belirmiştir.
Böyle bir yapı hemen hemen eliptik biçimli ve lacalarla çevrili bir seyirci mekanını ve ondan perde aracılığıyla ayrılabilen bir kutu sahneyi içerir. 18. ve 19. yy'da bu tiyatro tipi iyice gelişecek ve özellikle sahne donanımı karmaşıklap yetkinleşecektir. 20. yy'da ise tiyatro mimarisinde yeni denemelere tanık olunur. Gropius'un Total Theater'ı kutu sahneyi ortadan kaldırmayı ve oyunun gereklerine uygun çeşitli düzenlemeler yapmaya olanak veren esnek bir yapı ortaya koymayı dener. Bu ve ileriki yüzyıllarda ortaya atılan arena sahnesi, Barok'ta kopan seyirci oyuncu ilişkisini, oyun mekanını seyirci mekanıyla bütünleştirerek yeniden kurmaya çalışmaktadır.
BLOGUMA DESTEK OLMAK İÇİN REKLAMLARI ZİYARET EDERSENİZ SEVİNİRİM)
(I WOULD APPRECIATE IT IF YOU VISIT THE ADS TO SUPPORT)
Yorumlar
Yorum Gönder