Edebiyat, tiyatro ve görsel sanatlar alanında etkili olan bir uluslararası akım. 1916'DA Zürih'de kuruldu. New York (1915-1920) Almanya (1918-1923) ve Paris (1919-1922)'te de kolları oluştu. En önemli üyeleri; M. Duchamp, J. Arp, F. Picabia, K. Schwitters, M.Ernst olan Dada, günümüzün geçerli tüm eğilimlerine güçlü bir karşı çıkış olarak belirir. Bir anlamda dadacılar yeni bir sanat yaratmaktan çok, onaylanmış tüm sanat anlayışlarını yıkmayı amaçlamışlardır. Geleneksel resim ve heykelin yerine kolaj ve ready-made'i getirmişler, betimleme sorununu sanat yaratmasının gündeminden tümüyle çıkarmayı denemişlerdir. Hem kolaj hem de ready-made sanatsal nitelikte olmayan nesneleri yeni bir dizge içinde yerleştirmeyi öngörür. Böylelikle sanat eylemi yalnızca bir dizge değiştirme uğraşına indirgenmiş olmaktadır. Dada'nın betimlemeyi sanat alanında uzaklaştırışı en yetkin biçimiyle şiirlerde görülür. Dadacı şiir anlamlı sözcük ve cümleleri kullanmaksızın, tamamıyle uydurma bir sözcük hazinesi ve söz dizimiyle yazılmıştır. Dolayısıyla Dadacı sanat yapıtı hiçbirşey anlatmayan, buna karşılık tarih boyunca bugüne dek tartışılmadan süregelen anlayışları tartışma zorunluluğunu hatırlatan bir ürün olarak belirmiştir.
(BLOGUMA DESTEK OLMAK İÇİN REKLAMLARI ZİYARET EDERSENİZ SEVİNİRİM)
(I WOULD APPRECIATE IT IF YOU VISIT THE ADS TO SUPPORT)
Yorumlar
Yorum Gönder