Antik Yunan'da giyim tarihinin kökleri üç önemli uygarlığa kadar uzanır: Minoslular, Mikenliler ve eski Yunanlılar. Bu medeniyetlerin her biri sofistike giyim gelenekleri yaratmıştır. Bu uygarlıkların kıyafetleri sadece vücudu örtmek ve korumakla kalmıyordu, aynı zamanda giyenin güzelliğini süslemeye ve geliştirmeye de hizmet ediyordu.
Minos kıyafetleri
Minos kültürü, MÖ 3000 civarında Yunanistan'ın Girit adasında gelişti. Minoslular kraliyet sarayları etrafında gelişen bir toplum yarattılar ve birkaç yüzyıl boyunca hayatta kaldılar. Antik kültürlerin kalıntılarını inceleyen arkeologlar, bilim adamları, saray kalıntılarının duvarlarında çanak çömlek, freskler (duvarlardaki ıslak sıvaya doğrudan uygulanan resimler) ve heykeller bulmak için Girit'te kazılar yaptılar. Bu eserler Minos kültürünün, özellikle de zengin vatandaşların canlı bir resmini sunuyor. Minos kalıntıları, Minos giysilerinin vücut hatlarına uyduğunu ve dikiş teknikleri konusunda bilgi gerektirdiğini gösteriyor. Erkekler çeşitli bel örtüleri giyerlerdi ve nadiren vücutlarının üstünü örterlerdi. Kadınlar katmanlı, çan şeklinde etekler ve göğüsleri açığa çıkaran kısa kollu üstler giyiyordu. Minoslular ince belleri idealize ediyor gibi görünüyordu ve hem erkekler hem de kadınlar, bellerini modaya uygun şekilde küçük bir boyuta indiren sıkı kemerler veya kuşaklar giyiyorlardı.
Miken kıyafetleri
Minos kültürü, arkeologların henüz keşfedemediği nedenlerle yaklaşık 1600 B.C.E.'de ortadan kaybolduğunda, Miken kültürü Yunanistan ana karasında gelişmeye başladı ve Minoslularla karşılaştıkları Girit'i işgal etti. Minos kültürünün kalıntıları, birçok giyim tarzını benimseyen Mikenleri etkiledi. Kadın kıyafetlerini Minos kıyafetlerinden ayırmak özellikle zordur. Kadınlar aynı uzun etekleri ve kısa kollu üstleri giyiyordu; ancak resimler Miken kadınlarının ara sıra göğüslerini bir önlük veya bluzla kapattıklarını gösteriyor. Miken erkeklerinin Minoslulara benzer bel örtüleri giydikleri görülüyor, ancak daha sık olarak kısa kollu ve beli kuşaklı tunikler giydikleri görülüyor. Mikenlilerin gerçek ayırt edici kostümleri zırhlarıydı. Kanıtlar Mikenlilerin savaşçı halklar olduğunu gösteriyor. Savaş için Miken askerleri, vücudu boyundan uyluğa kadar bronz plakalarla saran koruyucu giysiler, bronz bacak koruyucuları ve domuz dişlerinden yapılmış miğferler giyerlerdi.
Yunan kıyafetleri
Miken kültürü, MÖ 1200 civarında kıtlıklardan ve diğer çevresel felaketlerden muzdarip olmaya başlayınca, başka bir kültür gelişmeye başladı. Antik Yunanlılar olan Dorlar egemen oldular ve mücadele eden Mikenlileri fethettiler. Her ne kadar MÖ on ikinci ve sekizinci yüzyıllar arasında Yunanlıların ne giydiğine dair hiçbir kanıt bulunamamış olsa da, sekizinci yüzyıla gelindiğinde yeniden sanat üretilmeye başlandı ve Yunan giyim tarzlarını gösteren resimler ortaya çıktı. Yunan sanatından pek çok örnekte görülebileceği gibi, eski Yunanlılar çıplak bedenin güzelliğine büyük değer veriyorlardı. Erken Yunan toplumu, en azından erkekler için, kamusal alanda çıplaklığı yasaklamıyordu. Erkekler egzersiz yaparken veya atletik oyunlarda yarışırken daima çıplak kalırlardı ve hem erkekler hem de kadınlar çıplak banyo yapardı birlikte olmasa da hamamlarda. Kadınların erkeklerle birlikteyken vücutlarını kapalı tutmaları gerekiyordu. MÖ yedinci yüzyıla gelindiğinde. Yunan toplumu, lüks dokuma giysiler ve dekoratif takılar giyen zengin bir sınıfın hakimiyetindeydi. Bu dönemden MÖ 146'da Romalıların istilasına ve yenilgisine kadar Yunanlılar birçok farklı kıyafet tarzı geliştirdiler. Genel olarak Yunanlılar M.Ö. 4. yüzyıla kadar kıyafetlerini kesip dikmiyorlardı. Bunun yerine, farklı giyim tarzları ve koruyucu sargılar yaratmak için vücutlarının üzerine ve çevresine ince dokunmuş kumaşlar örttüler. En zengin Yunanlılar, en pahalı haliyle neredeyse şeffaf, yumuşak bir kumaş olan ince yün ve ince dokunmuş ketenleri karşılayabiliyordu. Diğerleri zeytinyağına batırılmış keten bitkisinden dokunmuş kumaşlar kullanıyordu, köylüler ise kaba yünden yapılmış kumaşlar kullanıyordu. En belirgin Yunan giysisi chiton veya tuniktir. İki farklı chiton stili geliştirildi: İyonik chiton ve Dor chiton, erkek ve kadın stillerini ayırt etmek için genellikle uzunluktaki varyasyonlarla. Chiton kumaşı, giysinin dökümünün dolgunluğunu arttırmak için kırışık veya kıvrımlıydı. Yunanlılar chitonun üzerine himation, chlamys, chlaina ve diplax gibi çeşitli örtülerle kendilerini sıcak tutuyorlardı. Her ne kadar bu bol dökümlü modalar M.Ö. dördüncü yüzyılda popüler olmaya devam etse de. hem kadınlar hem de erkekler U veya V yakalı dikilmiş tunikler giymeye başladı. Bu döneme ait yazılar, bu dikilmiş tunikler için çeşitli özel stilleri tartışıyor ve arkeologlar, Yunan kültür merkezi olan Atina topraklarını oluşturan Yunanistan'ın bir eyaleti olan Attika'daki bir tapınakta çeşitli tunik stillerini ortaya çıkardılar. Yunan modasına dair bilgimizin çoğu, geride bıraktıkları mermer heykellerden geldiği için, bir zamanlar pek çok kişi Yunanlıların çoğunun yalnızca beyaz kıyafetler giydiğini düşünüyordu. Ancak uzmanlar artık heykellerin soluk mermerlerinin bile bir zamanlar yüzyıllarca aşınmış parlak boyayla kaplı olduğunu biliyor. Aslında Yunanlılar renkleri seviyorlardı ve birçoğu kıyafetlerini boyadı. Zengin aristokratlar, bir tür kabuklu deniz hayvanından boyanmış mor giysiler veya saf beyaz keten elbiseler giyerlerdi. Sarı kıyafetleri çoğunlukla kadınlar giyiyordu. Sevdikleri birinin ölümünün yasını tutanlar siyah kıyafetler giydi. Köylüler giysilerini çeşitli yeşil, kahverengi ve gri tonlarına boyarlardı. Askerler, savaş alanında kanın görünmesini en aza indirmek için koyu kırmızı giysiler giydiler. Boyamanın yanı sıra dekoratif tasarımlar da birçok renkte boyanıyor, işleniyor veya giysilere dokunuyordu. Giysiler ayrıca geometrik şekillerden oluşan desenlerle süslendi veya renkli bordür tasarımlarıyla süslendi.
DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN
Batterberry, Michael ve Ariane Batterberry. Moda: Tarihin Aynası. New York: Greenwich Evi, 1982. Norris, Herbert. Kostüm ve Moda: Önceki Çağlarda Avrupa Kıyafetinin Evrimi. Londra, İngiltere: J. M. Dent and Sons, 1924. Yeniden basım, New York: E. P. Dutton, 1931. Payne, Blanche, Geitel Winakor ve Jane Farrell-Beck. Kostümün Tarihi: Antik Mezopotamya'dan Yirminci Yüzyıla Kadar. 2. baskı. New York: HarperCollins, 1992. Symons, David J. Antik Yunan Kostümü. New York: Chelsea Evi,
Ayrıca Bakınız:
Antik Yunan Giysi Kültürü / Clothes Culture Ancient Greek
Antik Yunan Giysileri / Ancient Greek Clothes
Antik Yunan Giysileri; Ckalaina and Diplax / Ancient Greek Clothes; Chalaina and Diplax
Antik Yunan Giysileri; Chlyams / Ancient Greek Clothes; Chlyams
Antik Yunan Giysileri; Dorik Chiton / Ancient Greek Clothes; Dorik Chiton
Antik Yunan Giysileri; Himasyon / Ancient Greek Clothes; Himation
Antik Yunan Giysileri; İonic Chiton / Ancient Greek Clothes; İonic Chiton
Antik Yunan Giysileri; Bel Kaplamaları / Ancient Greek Clothes; Loin Coverings
Antik Yunan Giysileri; Savaş Giysileri / Ancient Greek Clothes; Military Clothes
Antik Yunan Giysileri; Minos Elbisesi / Ancient Greek Clothes; Minos Dress
Antik Yunan Giysileri; Peplos / Ancient Greek Clothes; Peplos
Antik Yunan Giysileri; Başlıklar / Ancient Greek Clothes; Headwear
Antik Yunan Giysileri; Frigya Şapkası / Ancient Greek Clothes; Phrygian Cap
Antik Yunan Giysileri; Pilos ve Petasos / Ancient Greek Clothes; Pilos and Pitasos
Antik Yunan Giysileri; Sakkos ve Sphendone / Ancient Greek Clothes; Sakkos and Sphendone
Antik Yunan Giysileri; Çelenkler / Ancient Greek Clothes; Wreaths
Antik Yunan Giysileri; Vücut Süslemeleri / Ancient Greek Clothes; Body Decotation
Antik Yunan Giysileri; Cameo ve İntaglio / Ancient Greek Clothes; Cameo and Intaglio
Antik Yunan Giysileri; Fibulae / Ancient Greek Clothes; Fibulae
Antik Yunan Giysileri; Mücevherler / Ancient Greek Clothes; Jewelery
Antik Yunan Giysileri; Makyaj / Ancient Greek Clothes; Makeup
Antik Yunan Giysileri; Metal Kuşaklar / Ancient Greek Clothes; Metal Girdless
Antik Yunan Giysileri; Parfüm / Ancient Greek Clothes; Perfume
Antik Yunan Giysileri; Ayakkabılar / Ancient Greek Clothes; Footwear
Antik Yunan Giysileri; Botlar / Ancient Greek Clothes; Boots
Antik Yunan Giysileri; Sandaletler / Ancient Greek Clothes; Sandals
---
The history of clothing in ancient Greece traces its roots to three significant civilizations: the Minoans, the Mycenaeans, and the ancient Greeks. Each of these civilizations created sophisticated clothing customs. Clothing for these civilizations served not only to cover and protect the body, but also to decorate and enhance the beauty of the wearer.
Minoan clothing
The Minoan culture developed on the Greek island of Crete in about 3000 B.C.E. Minoans created a thriving society around royal palaces and survived for several hundred years. Archeologists, scientists who study the remains of ancient cultures, have excavated sites in Crete to find pottery, frescoes (paintings applied directly to wet plaster on walls) on the walls of palace remains, and statues. These artifacts provide a vivid picture of Minoan culture, especially that of the wealthy citizens. Minoan remains indicate that Minoan clothing fit the contours of the body and required knowledge of sewing techniques. Men wore a variety of loin coverings and rarely covered their upper bodies. Women wore tiered, bell-shaped skirts and fitted shortsleeved tops that exposed the breasts. Minoans seemed to idealize tiny waists, and both men and women wore tightly fitted belts, or girdles, that cinched their waists down to a fashionably small size.
Mycenaean clothing
When the Minoan culture disappeared in about 1600 B.C.E., for reasons archeologists still have yet to discover, the Mycenaean culture began to flourish on mainland Greece and invaded Crete, where they encountered the Minoans. The remains of Minoan culture influenced the Mycenaeans who adopted many of their clothing styles. Women’s clothing is especially difficult to distinguish from Minoan clothing. Women wore the same long skirts and short-sleeved tops; however, paintings indicate that Mycenaean women did occasionally cover their breasts with a bib or blouse. Mycenaean men appear to have worn loin coverings similar to the Minoans, but more frequently they seem to have worn short-sleeved tunics with a belted waist. The true distinguishing costumes of the Mycenaeans were their armor. Evidence indicates that Mycenaeans were warlike peoples. For battle Mycenaean soldiers wore protective clothing that wrapped the body from neck to thigh in bronze plates, bronze leg guards, and helmets constructed of boar’s tusks.
Greek clothing
As the Mycenaean culture began to suffer from famines and other environmental catastrophes around 1200 B.C.E., another culture began to flourish. The Dorians, ancient Greeks, became dominant and conquered the struggling Mycenaeans. Although no evidence about what Greeks wore has been discovered for life between the twelfth and the eighth centuries B.C.E., by the eighth century art was again being produced and paintings of Greek clothing styles appeared. As one can see in many examples from Greek art, the ancient Greeks had a great appreciation for the beauty of the naked body. Early Greek society did not forbid public nakedness, at least for men. Men always went naked when exercising or competing in athletic games, and both men and women bathed naked in public baths, though not together. Women were required to keep their bodies covered when they were with men. By the seventh century B.C.E. Greek society was dominated by a wealthy class who wore luxurious woven clothes and decorative jewelry. From this time until the invasion of and defeat by the Romans in 146 B.C.E., Greeks developed several different styles of clothes. In general, Greeks did not cut and sew their clothes until the fourth century B.C.E. Instead they draped finely woven cloth over and around their bodies to create distinct styles of dress and protective wraps. The wealthiest Greeks could afford fine wool and finely woven linen, which at its most expensive was an almost transparent, soft cloth. Others used cloth woven from the flax plant soaked in olive oil, and peasants used textiles made of coarse wool. The most distinctive Greek garment is the chiton, or tunic. Two different styles of chiton were developed: the Ionic chiton and the Doric chiton, with variations, usually of length, to distinguish styles for men and women. The fabric of chitons was crinkled, or pleated, to enhance the fullness of the drape of the garment. Over the chiton, Greeks kept themselves warm with a variety of wraps, including the himation, chlamys, chlaina, and diplax. Although these draped fashions continued to be popular, by the fourth century B.C.E. both women and men began wearing sewn tunics with a U or V neckline. Writings from this time discuss a variety of specific styles for these sewn tunics and archeologists uncovered a variety of tunic styles in a temple in Attica, a state of Greece that formed the territory of Athens, the Greek cultural center. Because much of our knowledge of Greek fashions comes from the marble sculptures they left behind, many people once thought that most Greeks wore only white clothes. However, experts now know that even the pale marble of the statues was once covered with bright paint that wore off over the centuries. Greeks, in fact, loved color and many dyed their clothes. Wealthy aristocrats wore purple clothes dyed from a species of shellfish or pure white linen robes. Yellow clothes were worn mostly by women. Black clothes were worn by those mourning the death of a loved one. Peasants dyed their clothing a variety of greens, browns, and grays. Soldiers wore dark red garments to minimize the appearance of blood on the battlefield. In addition to dyeing, decorative designs were also painted, embroidered, or woven onto garments in many colors. Garments were also adorned with patterns of geometric shapes or trimmed with colorful border designs.
FOR MORE INFORMATION
Batterberry, Michael, and Ariane Batterberry. Fashion: The Mirror of History. New York: Greenwich House, 1982. Norris, Herbert. Costume and Fashion: The Evolution of European Dress Through the Earlier Ages. London, England: J. M. Dent and Sons, 1924. Reprint, New York: E. P. Dutton, 1931. Payne, Blanche, Geitel Winakor, and Jane Farrell-Beck. The History of Costume: From Ancient Mesopotamia Through the Twentieth Century. 2nd ed. New York: HarperCollins, 1992. Symons, David J. Costume of Ancient Greece. New York: Chelsea House,
Photo: https://tr.pinterest.com/pin/history-of-fashion-ancient-greece--660199626626267936/
Kaynak: S. Pendergast, T. Pendergast, S. Hermsen, Fashion, Costume, and Culture: Clothing, Headwear, Body Decorations, and Footwear through the Ages, Thomson Gale, 2023
Yorumlar
Yorum Gönder