Mücevher olarak kullanılmak üzere taş oyma, erken Asur (Güneydoğu Asya'nın büyük antik imparatorluklarından biri) ve Mısır kültürlerinde oldukça değerli bir sanattı ancak Yunanistan'da ancak MÖ 6. yüzyılda geliştirilmeye başlandı. Yunanlılar tarafından kullanılan ilk oyma yöntemi, intaglio veya bir taşın yüzeyine bir tasarım kesme olarak biliniyordu. Özellikle mühür yüzüklerindeki intaglio'lar, tasarımın izlenimlerini balmumuna veya diğer maddelere damgalayarak imza olarak kullanılıyordu. Daha sonra, MÖ 4. yüzyılda, oymacılar, kameo adı verilen taşlar üzerinde kabartma tasarımlar oluşturma yöntemini mükemmelleştirdiler. Yunanlılar, oniks, sardoniks, akik, akik, sard, kalsedon, yeşim ve lapis lazuli gibi çeşitli değerli taşların yanı sıra zümrüt, safir, yakut ve garnet gibi değerli taşlara tasarımlar kazıdılar. Bu taşlar kazındıktan sonra, altın gibi hassas bir şekilde kazınmış ve dikkatlice şekillendirilmiş değerli metallere yerleştiriliyordu. Daha sonraki kültürler de hem oyma hem de kabartma oyma yöntemleri geliştirdiler. MS 1. yüzyılda Romalı kuyumcular, gelin ve damadın başlarının oyulmuş olduğu karmaşık alyanslar ve narin kolyeler yaptılar. MS 4. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar Bizans İmparatorluğu'nun zengin vatandaşları kabartma yüzükler ve diğer gösterişli mücevherler taktılar. Profilli baş madalyonlu kabartma broşlar veya iğneler, özellikle 18. yüzyılın sonu ve 19. yüzyılın başında Avrupalı kadınlar arasında popülerdi.
DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN
Payne, Blanche, Geitel Winakor ve Jane Farrell-Beck. Kostüm Tarihi: Antik Mezopotamya'dan Yirminci Yüzyıla Kadar. 2. baskı. New York: HarperCollins, 1992. [Ayrıca bkz. 3. Cilt, On Sekizinci Yüzyıl: Kabartma]
Ayrıca Bakınız:
Antik Yunan Giysi Kültürü / Clothes Culture Ancient Greek
Antik Yunan Giysileri / Ancient Greek Clothes
Antik Yunan Giysileri; Ckalaina and Diplax / Ancient Greek Clothes; Chalaina and Diplax
Antik Yunan Giysileri; Chlyams / Ancient Greek Clothes; Chlyams
Antik Yunan Giysileri; Dorik Chiton / Ancient Greek Clothes; Dorik Chiton
Antik Yunan Giysileri; Himasyon / Ancient Greek Clothes; Himation
Antik Yunan Giysileri; İonic Chiton / Ancient Greek Clothes; İonic Chiton
Antik Yunan Giysileri; Bel Kaplamaları / Ancient Greek Clothes; Loin Coverings
Antik Yunan Giysileri; Savaş Giysileri / Ancient Greek Clothes; Military Clothes
Antik Yunan Giysileri; Minos Elbisesi / Ancient Greek Clothes; Minos Dress
Antik Yunan Giysileri; Peplos / Ancient Greek Clothes; Peplos
Antik Yunan Giysileri; Başlıklar / Ancient Greek Clothes; Headwear
Antik Yunan Giysileri; Frigya Şapkası / Ancient Greek Clothes; Phrygian Cap
Antik Yunan Giysileri; Pilos ve Petasos / Ancient Greek Clothes; Pilos and Pitasos
Antik Yunan Giysileri; Sakkos ve Sphendone / Ancient Greek Clothes; Sakkos and Sphendone
Antik Yunan Giysileri; Çelenkler / Ancient Greek Clothes; Wreaths
Antik Yunan Giysileri; Vücut Süslemeleri / Ancient Greek Clothes; Body Decotation
Antik Yunan Giysileri; Cameo ve İntaglio / Ancient Greek Clothes; Cameo and Intaglio
Antik Yunan Giysileri; Fibulae / Ancient Greek Clothes; Fibulae
Antik Yunan Giysileri; Mücevherler / Ancient Greek Clothes; Jewelery
Antik Yunan Giysileri; Makyaj / Ancient Greek Clothes; Makeup
Antik Yunan Giysileri; Metal Kuşaklar / Ancient Greek Clothes; Metal Girdless
Antik Yunan Giysileri; Parfüm / Ancient Greek Clothes; Perfume
Antik Yunan Giysileri; Ayakkabılar / Ancient Greek Clothes; Footwear
Antik Yunan Giysileri; Botlar / Ancient Greek Clothes; Boots
Antik Yunan Giysileri; Sandaletler / Ancient Greek Clothes; Sandals
---
Engraving stones for use as jewelry had been a highly prized art in early Assyrian (one of the great ancient empires of southeast Asia) and Egyptian cultures but only began to be developed in Greece in the sixth century B.C.E. The first method of engraving used by the Greeks was known as intaglio, or cutting a design into the surface of a stone. Intaglios, especially those on signet rings, were used as signatures by stamping impressions of the design into wax or other substances. Later, in the fourth century B.C.E., engravers perfected a method of creating raised designs on stones, called cameo. The Greeks engraved designs into a variety of precious stones, such as onyx, sardonyx, agate, cornelian, sard, chalcedony, jasper, and lapis lazuli, as well as gems, such as emerald, sapphire, ruby, and garnet. Once engraved, these stones were set in delicately engraved and carefully shaped precious metals, such as gold. Later cultures also developed methods of both intaglio and cameo engraving. Roman jewelers in the first century C.E. made intricate wedding rings with carvings of the heads of the bride and groom and delicate pendants. Rich citizens of the Byzantine Empire of the fourth through the fifteenth centuries C.E. wore cameo rings and other elaborate jewelry. Cameo brooches or pins with medallions of profiled heads were especially popular among European women in the late eighteenth and early nineteenth centuries.
FOR MORE INFORMATION
Payne, Blanche, Geitel Winakor, and Jane Farrell-Beck. The History of Costume: From Ancient Mesopotamia Through the Twentieth Century. 2nd ed. New York: HarperCollins, 1992. [See also Volume 3, Eighteenth Century: Cameo]
Photo: https://tr.pinterest.com/magistramichaud/cameos-intaglios/
Kaynak: S. Pendergast, T. Pendergast, S. Hermsen, Fashion, Costume, and Culture: Clothing, Headwear, Body Decorations, and Footwear through the Ages, Thomson Gale, 2023
Yorumlar
Yorum Gönder