ANTİK YUNAN GİYSİLERİ; IONIC CHITON / ANCIENT GREEK CLOTHES; IONIC CHITON


İonia, Yunanistan'ın doğu bölgesidir ve İyonya tasarımı, M.Ö. beşinci yüzyılda tüm Yunanistan'da sanat, mimari ve moda alanında popüler hale gelen zarif ve zarif bir tarzdır. MÖ beşinci yüzyılda en popüler Yunan giysisi olan İyonik chiton (KITE-en), İyonya tasarımının ayrıntılı özelliklerinin birçoğunu göstermektedir. Bir tunikten çok bir elbiseye benzeyen İyonik chiton, birçok kıvrımı ve kıvrımı olan, karmaşık bir şekilde örtülmüş bir giysiydi. Hem erkekler hem de kadınlar tarafından giyilirdi. Dor chitonu ve basit kolsuz bir dış giysi olan peplos gibi, İyonik chiton da tek bir dikdörtgen kumaş parçasından oluşuyordu. Bununla birlikte, daha önceki Dorian giysileri yünden yapılırken, İyonik chiton çok daha hafif keten kumaştan yapılmış, parlak renklere boyanmış ve yıldızlar, kuşlar veya başka desenlerle işlenmiştir. Hatta bazı İyonik chitonlar ipekten dokunmuştu. Bu daha hafif kumaş, yünle mümkün olandan çok daha fazla kıvrıma izin vererek daha dolgun, daha akıcı giysiler yarattı. İyonik chitonlar aynı zamanda önceki chitonlardan çok daha büyüktü ve çoğu zaman kullanıcının uzanmış kollarının genişliğinin iki katı kadardı. Bu, İyonik tasarımın en önemli özelliği olan kıvrımların ve kıvrımların bol miktarda kumaşla yapılmasına olanak sağladı. İyonik chiton giyenler genellikle kumaşı sıkı bir şekilde katlayıp ıslandığında bükerek ve ardından kıvrımları kumaşa yerleştirmek için kurumasını bekleyerek giysinin kıvrımlarını ve perdeliklerini artırdılar. Dor chitonu veya peplostan farklı olarak İyonik chiton, aşırı bir bluz oluşturmak için üst kısımdan katlanmamıştı. Bunun yerine kumaş kullanıcının etrafına sarıldı ve omuzlar ve kollar boyunca sekiz ila on yere kadar tutturuldu. Chiton göğüslerin altından veya belden bağlandıktan sonra, tutturulmuş omuzlar, kolları yumuşak kumaş kıvrımlarıyla kaplayan dirsek uzunluğunda kollar oluşturdu. Kumaş genellikle daha fazla kıvrım oluşturmak için kemerin üzerine bluzlanırdı. Hem kadınlar hem de erkekler bazen fiziksel aktivite sırasında chitonu yerinde tutmak için boynun arkasına ve omuzların etrafına bir kemer sararlardı. Kadınlar neredeyse her zaman İyonik chiton'u yere kadar uzun süre giyerlerdi. Genç erkekler genellikle daha kısa, diz boyu bir versiyon giyerken, yaşlı erkekler ve yüksek makamdaki erkekler bilek boyu chiton giyiyordu. İyonik chiton şeffaf, hafif kumaştan yapıldığından, soğuktan korunmak için bazen üzerine yünlü bir peplos veya Dor chiton örtülürdü veya kullanıcının etrafına bir himation veya pelerin sarılırdı. Yunan stilleri çağlar boyunca moda tasarımcılarına ilham kaynağı olmuştur ve zarif İyonik chiton, Yunan kıyafetlerinin zarafetinin en tipik örneklerinden biridir. 1907'de İspanyol tasarımcı Mariano Fortuny (1871–1949), İyonik chiton tasarımına dayanan Delphos elbisesi adı verilen popüler bir elbise yarattı.

DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN

Bigelow, Marybelle S. Tarihte Moda: Batı Elbisesi, Tarih Öncesinden Günümüze. Minneapolis, Minnesota: Burgess Publishing, 1970. Hope, Thomas. Yunanlıların ve Romalıların kostümleri. New York: Dover, 1962. Norris, Herbert. Kostüm ve Moda: Önceki Çağlarda Avrupa Kıyafetinin Evrimi. Londra, İngiltere: J.M. Dent and Sons, 1924. Yeniden basım, New York: E.P. Dutton, 1931. [Ayrıca bkz. Cilt 1, Antik Yunanistan: Doric Chiton; Cilt 1, Antik Yunan: Himation]

Ayrıca Bakınız:

Antik Yunan Giysi Kültürü / Clothes Culture Ancient Greek

Antik Yunan Giysileri / Ancient Greek Clothes

Antik Yunan Giysileri; Ckalaina and Diplax / Ancient Greek Clothes; Chalaina and Diplax

Antik Yunan Giysileri; Chlyams / Ancient Greek Clothes; Chlyams

Antik Yunan Giysileri; Dorik Chiton / Ancient Greek Clothes; Dorik Chiton

Antik Yunan Giysileri; Himasyon / Ancient Greek Clothes; Himation

Antik Yunan Giysileri; İonic Chiton / Ancient Greek Clothes; İonic Chiton

Antik Yunan Giysileri; Bel Kaplamaları / Ancient Greek Clothes; Loin Coverings

Antik Yunan Giysileri; Savaş Giysileri / Ancient Greek Clothes; Military Clothes

Antik Yunan Giysileri; Minos Elbisesi / Ancient Greek Clothes; Minos Dress

Antik Yunan Giysileri; Peplos / Ancient Greek Clothes; Peplos

Antik Yunan Giysileri; Başlıklar / Ancient Greek Clothes; Headwear

Antik Yunan Giysileri; Frigya Şapkası / Ancient Greek Clothes; Phrygian Cap

Antik Yunan Giysileri; Pilos ve Petasos / Ancient Greek Clothes; Pilos and Pitasos

Antik Yunan Giysileri; Sakkos ve Sphendone / Ancient Greek Clothes; Sakkos and Sphendone

Antik Yunan Giysileri; Çelenkler / Ancient Greek Clothes; Wreaths

Antik Yunan Giysileri; Vücut Süslemeleri / Ancient Greek Clothes; Body Decotation

Antik Yunan Giysileri; Cameo ve İntaglio / Ancient Greek Clothes; Cameo and Intaglio

Antik Yunan Giysileri; Fibulae / Ancient Greek Clothes; Fibulae

Antik Yunan Giysileri; Mücevherler / Ancient Greek Clothes; Jewelery

Antik Yunan Giysileri; Makyaj / Ancient Greek Clothes; Makeup

Antik Yunan Giysileri; Metal Kuşaklar / Ancient Greek Clothes; Metal Girdless

Antik Yunan Giysileri; Parfüm / Ancient Greek Clothes; Perfume

Antik Yunan Giysileri; Ayakkabılar / Ancient Greek Clothes; Footwear

Antik Yunan Giysileri; Botlar / Ancient Greek Clothes; Boots

Antik Yunan Giysileri; Sandaletler / Ancient Greek Clothes; Sandals

---

İonia is an eastern region of Greece, and Ionian design is a delicate, elegant style that became popular throughout Greece in art, architecture, and fashion during the fifth century B.C.E. The Ionic chiton (KITE-en), the most popular Greek garment during the fifth century B.C.E., demonstrates many of the elaborate features of Ionian design. More of a gown than a tunic, the Ionic chiton was an intricately draped garment with many folds and pleats. It was worn by both men and women. Like the Doric chiton and the peplos, a simple sleeveless outer garment, the Ionic chiton was formed from a single rectangular piece of fabric. However, while the earlier Dorian garments had been made of wool, the Ionic chiton was made from much lighter linen fabric, dyed in bright colors and embroidered with stars, birds, or other designs. Some Ionic chitons were even woven of silk. This lighter fabric allowed much more pleating than had been possible with wool, which created fuller, more flowing garments. Ionic chitons were also much larger than earlier chitons, often measuring twice the width of the wearer’s outstretched arms. This allowed plenty of fabric to make the pleats and folds that were the most important feature of the Ionic design. Those who wore the Ionic chiton often increased the folds and drapery of the garment by tightly folding and twisting the fabric when wet, then allowing it to dry in order to set the folds in the cloth. Unlike the Doric chiton or peplos, the Ionic chiton was not folded over at the top to create an overblouse. Instead, the fabric was wrapped around the wearer and pinned along the shoulders and arms in as many as eight to ten places. Once the chiton was belted below the breasts or at the waist, the pinned shoulders formed elbow-length sleeves that covered the arms with soft folds of fabric. The fabric was usually bloused out above the belt to form more folds. Both women and men sometimes wrapped a belt behind the neck and around the shoulders to hold the chiton in place during physical activity. Women almost always wore the Ionic chiton so long it reached the floor. Young men often wore a shorter, knee length version, while older men and men of high office wore anklelength chitons. Since the Ionic chiton was made of sheer, lightweight fabric, a woolen peplos or Doric chiton was sometimes layered over it for protection from the cold or a himation, or cloak, was wrapped around the wearer. Greek styles have inspired fashion designers through the ages, and the graceful Ionic chiton is one of the most typical examples of the elegance of Greek clothing. In 1907 Spanish designer Mariano Fortuny (1871–1949) created a popular dress called the Delphos gown, which was based on the design of the Ionic chiton. 

FOR MORE INFORMATION 

Bigelow, Marybelle S. Fashion in History: Western Dress, Prehistoric to Present. Minneapolis, MN: Burgess Publishing, 1970. Hope, Thomas. Costumes of the Greeks and Romans. New York: Dover, 1962. Norris, Herbert. Costume and Fashion: The Evolution of European Dress through the Earlier Ages. London, England: J. M. Dent and Sons, 1924. Reprint, New York: E. P. Dutton, 1931. [See also Volume 1, Ancient Greece: Doric Chiton; Volume 1, Ancient Greece: Himation]

Photo: https://tr.pinterest.com/pin/477240891755063374/

Kaynak: S. Pendergast, T. Pendergast, S. Hermsen, Fashion, Costume, and Culture: Clothing, Headwear, Body Decorations, and Footwear through the Ages, Thomson Gale, 2023

(BLOGUMA DESTEK OLMAK İÇİN REKLAMLARI ZİYARET EDERSENİZ SEVİNİRİM) 
(I WOULD APPRECIATE IT IF YOU VISIT THE ADS TO SUPPORT)

Yorumlar