Dor kitonu (KYE-ten), MÖ altıncı ve beşinci yüzyılın başlarında Yunanistan'da hem erkekler hem de kadınlar tarafından giyilen en yaygın giysilerden biriydi. Dorlar, MÖ on ikinci yüzyılda Yunanistan'ı işgal eden bir halktı ve Dor tarzı, Yunan sanatının ve modasının çoğunda bulunan basit, klasik bir tasarımdı. Chiton, dikdörtgen tek bir kumaş parçasının katlanıp vücuda sarılmasıyla oluşturulan bir tür tunikti. Kadınların kitonları genellikle omuzlardan ayak bileğine kadar uzanan daha tevazu sağlarken, erkekler genellikle diz hizasında kitonlarını giyerlerdi. Ancak resmi veya törensel durumlarda erkekler de bazen uzun chiton giyerlerdi. Yunan kıyafetlerinin çoğu, tek bir kumaş parçasının farklı şekillerde sarılıp sarılmasıyla basit ve zarif bir şekilde yaratıldı. Chiton'un en eski biçimi, kullanıcının genişliğinin yaklaşık iki katı olan, vücudun etrafına dar bir tüp şeklinde katlanan ve omuzlardan iğneler veya broşlarla tutturulan dikdörtgen şeklinde dokunmuş yünlü kumaştan oluşuyordu. Bazen Dor peplos olarak da adlandırılan Dor chitonu, MÖ 500 civarında ortaya çıktı. ve çok daha büyük bir yünlü kumaş parçasından yapılmıştı, bu da onun kıvrılmasına ve örtülmesine olanak tanıyordu. Dikdörtgen chiton, kullanıcının etrafına sarılmadan önce üst kısımdan katlanarak üstte kısa bir pelerin veya bluz oluşturuldu. Bu aşırı bluza apotigma deniyordu ve bazen yerinde kalması için kenarlarından boncuklar veya metal parçalarıyla ağırlık veriliyordu. Omuzlara sabitlendikten sonra chiton, perdelik etkisini artırmak için kemerle bağlanabilir. Hem erkekler hem de kadınlar Dor chitonunu sanatsal bir şekilde giyerlerdi, ancak erkekler genellikle onu yalnızca bir omuza sabitleyerek diğer omuzu açık bırakarak giyerlerdi. Bir başka yaygın erkek stili de boynun arkasına bir kemer veya kuşak sarmak, ardından kolların altından arkaya bağlamak ve chitonu yerinde tutmak için bir tür koşum takımı oluşturmaktı. Kadınlar sıklıkla Dor chiton'lu birkaç kemer veya kuşak takarlardı. Bazen akan kumaşı yakalamak ve onu zarif bir şekilde örtmek için biri göğüslerin altında, biri belde ve biri kalçada olmak üzere üçe kadar kemer takılırdı. Başka bir kadınsı tarz, uzun bir kemeri vücudun etrafına sarmak ve onu göğüslerin arasından veya sırtın üzerinden geçirmekti. Yunan modasına ilişkin bilgilerin çoğu mermer heykellerden geldiğinden, pek çok kişi uzun zamandır eski Yunanlıların çoğunlukla beyaz giyindiğini varsayıyordu. Ancak tarihçiler belgelerden ve diğer çalışmalardan, renkli giysilerin, boya almaya gücü yeten Yunanlılar arasında çok popüler olduğunu öğrendiler. Dor chitonları genellikle renkli ve çizgili tasarımlarla boyanıyordu ve dekoratif bordürler de popülerdi. MÖ 400'lerin ortalarında, basit Dor chitonunun yerini popüler bir şekilde daha ayrıntılı İyonik chiton aldı.
DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN
Bigelow, Marybelle S. Tarihte Moda: Batı Elbisesi, Tarih Öncesinden Günümüze. Minneapolis, Minnesota: Burgess Publishing, 1970. Norris, Herbert. Kostüm ve Moda: Önceki Çağlarda Avrupa Kıyafetinin Evrimi. Londra, İngiltere: J. M. Dent and Sons, 1924. Yeniden basım, New York: E. P. Dutton, 1931. [Ayrıca bkz. Cilt 1, Antik Yunanistan: İyonik Chiton].
Ayrıca Bakınız:
Antik Yunan Giysi Kültürü / Clothes Culture Ancient Greek
Antik Yunan Giysileri / Ancient Greek Clothes
Antik Yunan Giysileri; Ckalaina and Diplax / Ancient Greek Clothes; Chalaina and Diplax
Antik Yunan Giysileri; Chlyams / Ancient Greek Clothes; Chlyams
Antik Yunan Giysileri; Dorik Chiton / Ancient Greek Clothes; Dorik Chiton
Antik Yunan Giysileri; Himasyon / Ancient Greek Clothes; Himation
Antik Yunan Giysileri; İonic Chiton / Ancient Greek Clothes; İonic Chiton
Antik Yunan Giysileri; Bel Kaplamaları / Ancient Greek Clothes; Loin Coverings
Antik Yunan Giysileri; Savaş Giysileri / Ancient Greek Clothes; Military Clothes
Antik Yunan Giysileri; Minos Elbisesi / Ancient Greek Clothes; Minos Dress
Antik Yunan Giysileri; Peplos / Ancient Greek Clothes; Peplos
Antik Yunan Giysileri; Başlıklar / Ancient Greek Clothes; Headwear
Antik Yunan Giysileri; Frigya Şapkası / Ancient Greek Clothes; Phrygian Cap
Antik Yunan Giysileri; Pilos ve Petasos / Ancient Greek Clothes; Pilos and Pitasos
Antik Yunan Giysileri; Sakkos ve Sphendone / Ancient Greek Clothes; Sakkos and Sphendone
Antik Yunan Giysileri; Çelenkler / Ancient Greek Clothes; Wreaths
Antik Yunan Giysileri; Vücut Süslemeleri / Ancient Greek Clothes; Body Decotation
Antik Yunan Giysileri; Cameo ve İntaglio / Ancient Greek Clothes; Cameo and Intaglio
Antik Yunan Giysileri; Fibulae / Ancient Greek Clothes; Fibulae
Antik Yunan Giysileri; Mücevherler / Ancient Greek Clothes; Jewelery
Antik Yunan Giysileri; Makyaj / Ancient Greek Clothes; Makeup
Antik Yunan Giysileri; Metal Kuşaklar / Ancient Greek Clothes; Metal Girdless
Antik Yunan Giysileri; Parfüm / Ancient Greek Clothes; Perfume
Antik Yunan Giysileri; Ayakkabılar / Ancient Greek Clothes; Footwear
Antik Yunan Giysileri; Botlar / Ancient Greek Clothes; Boots
Antik Yunan Giysileri; Sandaletler / Ancient Greek Clothes; Sandals
---
The Doric chiton (KYE-ten) was one of the most common garments worn by both men and women in Greece during the sixth and early fifth centuries B.C.E. The Dorians were a people who had invaded Greece in the twelfth century B.C.E., and the Doric style was a simple, classic design found in much Greek art and fashion. The chiton was a kind of tunic formed by folding and wrapping a single rectangular piece of fabric around the body. Women’s chitons usually provided more modesty, reaching from shoulders to ankle, while men often wore their chitons at knee length. However, for formal or ceremonial occasions, men sometimes wore the long chiton as well. Most Greek clothing was created simply and elegantly, by draping and wrapping a single piece of cloth in different ways. The earliest form of the chiton was simply a rectangle of woven wool cloth, approximately twice the width of the wearer, which was folded around the body in a narrow tube and fastened at the shoulders with pins or broaches. The Doric chiton, also sometimes called the Doric peplos, appeared around 500 B.C.E. and was made from a much larger piece of woolen fabric, which allowed it to be pleated and draped. The rectangular chiton was folded down at the top before being wrapped around the wearer, creating a short cape or overblouse at the top. This overblouse was called the apotygma, and it was sometimes weighted at the edges with beads or pieces of metal so that it would stay in place. Once it was pinned at the shoulders, the chiton could be belted to increase the drapery effect. Both men and women draped the Doric chiton artistically, but men often wore it pinned at only one shoulder, leaving the other shoulder bare. Another common male style was to drape a belt or sash around the back of the neck, then under the arms to tie in back, creating a sort of harness to hold the chiton in place. Women frequently wore several belts or girdles with the Doric chiton. Sometimes as many as three belts were worn, one under the breasts, one at the waist, and one at the hips, to catch up the flowing fabric and drape it gracefully. Another feminine style involved wrapping one long belt around the body and crossing it between the breasts or across the back. Because much of the information about Greek fashions has come from marble statues, many people have long assumed that ancient Greeks dressed mainly in white. However, historians have learned from documents and other studies that colored clothing was very popular among Greeks who could afford the dyes. Doric chitons were often dyed in colors and striped designs, and decorative borders were also popular. Around the mid-400s B.C.E., the simple Doric chiton was replaced in popular fashion by the more elaborate Ionic chiton.
FOR MORE INFORMATION
Bigelow, Marybelle S. Fashion in History: Western Dress, Prehistoric to Present. Minneapolis, MN: Burgess Publishing, 1970. Norris, Herbert. Costume and Fashion: The Evolution of European Dress Through the Earlier Ages. London, England: J. M. Dent and Sons, 1924. Reprint, New York: E. P. Dutton, 1931. [See also Volume 1, Ancient Greece: Ionic Chiton]
Photo: https://tr.pinterest.com/pin/581668108103742060/
Kaynak: S. Pendergast, T. Pendergast, S. Hermsen, Fashion, Costume, and Culture: Clothing, Headwear, Body Decorations, and Footwear through the Ages, Thomson Gale, 2023
Yorumlar
Yorum Gönder