Antik çağlardan günümüze kadar Hintli erkekler ve oğlan çocukları arasında iki giyim tarzı en popüler olmuştur: Dhoti ve Lungi. Hem dhoti hem de akciğer, kullanıcının belini ve bacaklarının çoğunu kapatmak için dikilmemiş kumaşın belin etrafına sarılmasıyla yapılan giysilerdir. Bu giysiler çoğunlukla erkekler tarafından giyilse de kadınlar da bunları ve eteğe benzeyen diğer benzer giysileri giyerler. Bir dhoti, belin etrafına ve daha sonra bacakların arasına sarılmış, ucu arkadaki belin kumaşına sıkıştırılmış büyük bir kumaştır. Bir dhoti pantolona benzer ancak dikilmemiş kumaştan yapılır. Genellikle dhoti, kullanıcının dizlerinin altından baldırının ortasına kadar uzanır, ancak Hindistan'ın daha sıcak bölgelerindeki bazı erkekler ve genç oğlanlar dhoti'yi dizin üstüne giyerler. Normalde tek bir kumaş parçasından yapılmış olmasına rağmen, dhoti aynı zamanda bir kamarband veya kemer gibi bele bağlanan bir kumaş parçasıyla da sabitlenebilir. Lungi de erkeği belden aşağısını kaplar ancak uzun bir eteği andırır. Lungi, belin etrafına bir bez sarılıp duba adı verilen bir düğümle sabitlenmesiyle yapılır. Hem dhoti hem de akciğer, çıplak göğüsle veya şal, gömlek veya ceket gibi çeşitli üst vücut kaplamalarıyla tek başına giyilebilir. Hem dhoti hem de lungi ipekten, pamuktan ve bazen de yünden dokunmuştur. Dhoti çoğunlukla ince beyaz pamuktan yapılmış olmasına rağmen, akciğerler genellikle parlak renklere boyanır veya renkli desenlerle süslenir. Lungisler ya düz bir renge boyanır ya da çizgili veya ekoselerle süslenir ve kontrast renkte çerçevelenir. Giysi boyalı iplikten yapılmışsa, kumaş çoğunlukla iki renkli bir desenle dokunur. Gündelik akciğerler için popüler renkler arasında beyaz, koyu kırmızı, mavi, kahverengi ve siyah bulunurken törenler veya şenlikler için giyilenler sarı, pembe, turkuaz, lacivert, yeşil ve morun daha parlak tonlarında yapılır. Diğer süslemeler arasında bordürlerdeki nakışlar, aplikeli aynalar ve batik veya damgalı oyma bloklardan yapılmış desenler yer alıyor. Antik çağda bütün aileler, kullanılan ipliğin eğirmesi ve boyanması ile bu giysiler için kumaşın dokunmasıyla meşguldü. 1900'lerin başında Hintlileri İngiliz yönetimine karşı şiddet içermeyen protestolarda bir araya getiren lider Mahatma Gandhi (1869-1948), Hintlileri ithal İngiliz kumaşlarından uzak durmaya ve kıyafetlerini evde dokumaya teşvik etti. Bazı Hintliler evde kumaş dokumaya devam ediyor, ancak günümüz üretiminin büyük bir kısmından elektrikli tezgâhlı büyük fabrikalar sorumlu.
DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN
Askari, Nasreen ve Liz Arthur. Kesilmemiş Kumaş: Sariler, Şallar ve Kuşaklar. Londra, İngiltere: Merrell Holbertson, 1999.
Ayrıca Bakınız;
Hindistan Kültürü / India Culture
Hindistan Giysileri / İndia Clothes
Hindistan Giysileri; Burka / İndia Clothes; Burca
Hindistan Giysileri; Çadar / İndia Clothes; Chadar
Hindistan Giysileri; Koli / İndia Clothes; Choli
Hindistan Giysileri; Dhoti and Lungi / İndia Clothes; Dhoti and Lungi
Hindistan Giysileri; Jama / İndia Clothes; Jama
Hindistan Giysileri; Punjabi Takımı / India Clothes; Punjabi Suit
Hindistan Giysileri; Purdah / India Clothes; Purdah
Hindistan Giysileri; Sari / India Clothes; Sari
Hindistan Giysileri; Uttariya / India Clothes; Uttariya
Hindistan Giysiler; Başlıklar / Indian Clothes; Indian Headwear
Hindistan Giysileri; Türban / Indian Clothes; Turbans
Hindistan Vücut Süslemeleri / Indian Body Decoration
Hindistan Vücut Süslemeleri; Ayak Süslemeleri / Indian Body Decoration; Foot Decoration
Hindistan Vücut Süslemeleri; Alın İşaretleri / İndian Body Decoration; Forehead Markings
Hindistan Giysileri; Kına / Hindistan Giysileri; Henna Stains
Hindistan Giysileri; Mücevher / İndian Clothes; Jewelery
Hindistan Giysileri; Muskalar / İndian Clothes; Amulets
Hindistan Giysileri; Tepeden Tırnağa Takı / İndian Clothes; Foothead Frao to Toe
Hindistan Giysileri; Woman Jewelery / İndian Clothes; Kadın Mücevherleri
Hindistan Giysileri; Piercing / Indian Clothes; Piercing
Hindistan Giysileri; Aayakkabılar / Indian Clothes; Footwear
Hindistan Giysileri; Chappals / Indian Clothes; Chappals
Hindistan Giysileri; Jutti / Indian Clothes; Jutti
Hindistan Giysileri; Khapusa / Indian Clothes; Khapusa
Hindistan Giysileri; Paduka / Indian Clothes; Paduka
---
Two styles of clothing have been most popular with Indian men and boys from ancient times to the present day: the dhoti and the lungi. Both the dhoti and the lungi are garments made from wrapping unsewn cloth around the waist to cover the loins and most of the legs of their wearers. Although these garments are most often worn by men, women do wear them and other similar garments that resemble skirts. A dhoti is a large cloth wrapped around the waist and then between the legs with the end tucked into the fabric at the waist in back. A dhoti resembles trousers but is made of unsewn fabric. Commonly, dhoti drape below the wearer’s knees to mid calf, but some men in warmer parts of India and young boys wear the dhoti above the knee. Although normally created out of a single piece of fabric, the dhoti can also be secured by a kamarband, or a piece of cloth tied around the waist like a belt. The lungi also covers the man from the waist down but resembles a long skirt. A lungi is made by wrapping a cloth around the waist and securing it with a knot called a duba. Both the dhoti and the lungi can be worn alone with a bare chest or with a variety of upper body coverings including shawls, shirts, or jackets. Both dhoti and lungi have been woven out of silk, cotton, and sometimes wool. Although the dhoti is most commonly made of thin white cotton, the lungi is often dyed bright colors or decorated with colorful patterns. Lungis are either dyed a plain color or decorated with stripes or plaids and bordered in a contrasting color. If the garment is made with dyed yarn, the fabric is most often woven with a pattern of two colors. Popular colors for everyday lungis include white, dark red, blue, brown, and black while those worn for ceremonies or festive occasions are made in brighter shades of yellow, pink, turquoise, dark blue, green, and purple. Other decorations include embroidery on the borders, appliquéd mirrors, and patterns made from tie-dyeing or stamping carved blocks. In ancient times entire families would be involved in spinning and dyeing the yarn used and weaving the fabric for these garments. Mahatma Gandhi (1869-1948), the leader who rallied Indians in nonviolent protest against British rule in the early 1900s, encouraged Indians to shun imported British fabrics and to weave their clothes at home. Some Indians continue to weave fabric at home, but large factories with power looms are responsible for the greatest portion of modern-day production.
FOR MORE INFORMATION
Askari, Nasreen, and Liz Arthur. Uncut Cloth: Saris, Shawls, and Sashes. London, England: Merrell Holbertson, 1999.
Photo: https://tr.pinterest.com/pin/lungis--591097519849548060/
Kaynak: S. Pendergast, T. Pendergast, S. Hermsen, Fashion, Costume, and Culture: Clothing, Headwear, Body Decorations, and Footwear through the Ages, Thomson Gale, 2023
Yorumlar
Yorum Gönder